Все статьи

10.03.2019

«Озеленення» бізнесу: досвід, перспективи, можливості (частина 2)

Світова спільнота і досі вважає Україну зоною екологічного лиха. Рівень забруднення повітря внаслідок викидів ТЕС (теплових електростанцій), що працюють на морально застарілих вугільних технологіях, а також ігнорування проблеми забруднення автомобільним транспортом призводить до істотного погіршення здоров’я людей. За даними Bloomberg, в десятку антирейтингу за кількістю смертей через викиди шкідливих речовин дев’яте місце в світі займає Україна.

Вихід з першої десятки даного антирейтингу є можливим завдяки енергії підприємців, прагненню до новаторства і впровадженню ефективних технологій і рішень. У зв’язку із цим актуальним питанням стає визначення перспективних напрямків «озеленення» сучасних підприємств. Але це питання необхідно розглядати всебічно, починаючи із сировини, матеріалів та якості продукції і закінчуючи утилізацією відходів.

Кожен рік, за оцінками, 2,2 мільярда тонн відходів скидається в океани. Зокрема, за даними Агентства з охорони навколишнього середовища США, в 2013 році американці створили близько 254 мільйонів тонн відходів із приблизною швидкістю переробки 34%. Великобританія виробляє близько 434 мільйонів тонн твердих відходів щорічно з прогнозованим темпом зростання близько 3% на рік.

Сталий розвиток, що досягається на основі розумного балансу між інтересами суспільства та природою, може бути реалізований тільки в тому випадку, якщо суспільство в цілому і промисловість, зокрема, навчаться виробляти більше продуктів і послуг при менших витратах світових ресурсів і при меншому забрудненні і відходах.

При цьому просувати тенденцію «озеленення» мають такі види діяльності, які за своїм об’єктивним характером спроможні створити необхідні бізнес-імпульси. Останні дають поштовх для формування передумов динамічного «озеленення» життєвих циклів продукції традиційних видів економічної діяльності, а також для розвитку нових «зелених» секторів у їхньому складі. Наприклад, виготовлення біогазових установок, теплових насосів, газогенераторних котлів на твердому паливі, вітрогенераторів, плоскорізів та іншого обладнання може скласти технологічну базу для екологізації процесів виробництва та споживання і створення замкнених циклів кругообігу матеріалів та енергії у навколишньому природному середовищі.

Компаніям часто досить складно змінити своє виробництво таким чином, щоб наблизити його до більш циркулярної моделі (системи виробництва, яка передбачає скорочення відходів і споживання ресурсів за рахунок повторної переробки або збільшення періоду корисного користування продуктів). Проте споживчий попит і тиск з боку інвесторів можуть допомогти створити переломний момент, коли циркулярна модель стає бізнес-перевагою. Так, вченими було підраховано, що збільшення періоду експлуатації одягу зменшує вплив на навколишнє середовище на 44 %. У зв’язку із тим, що такий інтернет-гігант як Alibaba вже інвестує в стартапи, що сприяють скороченню відходів, то стійкість, ймовірно, стане комерційним імперативом для багатьох компаній у майбутньому. Це означає, що принципи циркулярної економіки будуть здійснювати все більший вплив.

Переваги циркулярної економіки для суспільства, планети і для самих підприємств є наступними:

максимізується продуктивність ресурсів, що дозволяє компаніям вирішувати проблеми економічної безпеки і дефіциту ресурсів;
мінімізуються екологічні наслідки виробництва і споживання;
відходи і охорона навколишнього середовища стають ресурсами, а не проблемою.
Перехід до циркулярної бізнес-моделі вимагає скоординованих дій з боку споживачів, уряду, бізнесу, і залежить від того чи вирішать великі гравці на ринку підтримати дану модель.

Анна Крамаренко, Олена Пархоменко